Alakoulun DigiLukiseula

Luku- ja kirjoitustaidon sähköiset tuen tarpeen tunnistamisen välineet luokille 1–6 

Tekijät:

Riikka Heikkilä, Pirita Korpivaara, Annastiina Kettunen, Kiril Shenouda Khalil, Jaakko Ryssy, Enni Stylman, Jari Westerholm, Jarkko Hautala ja Maria Niskakoski (ent. Paananen)

Käytäthän viitatessasi tätä lähdettä:

Heikkilä, R., Korpivaara P., Kettunen, A., Shenouda Khalil, K., Ryssy, J., Stylman, E., Westerholm, J., Hautala, J. & Niskakoski, M. (2023). AKI – Alakoulun DigiLukiseula. Luku- ja kirjoitustaidon sähköiset tuen tarpeen tunnistamisen välineet luokille 1–6.  Niilo Mäki Instituutti


Käyttöperehdytysvideot:

1. Lukutaidon kehittyminen ja lukivaikeudet, lukitaitojen arviointi (kesto 42 min 32 s):

2. Alakoulun DigiLukiseulan sisältö ja käyttö (kesto 52 min 17 s):

Päivitys oppilaiden kirjautumiseen tehtäviin:

Oppilas syöttää tunnusavaimensa sille varattuun kenttään ja valitsee toisen vaihtoehdoista

1) “Aloita tehtävät suoraan” tai

2) “Kirjaudu MPASSID:llä tehtäviin”

ennen kuin painaa “Aloita”-painiketta siirtyäkseen aloitussivulta eteenpäin.

Ensimmäisen vaihtoehdon valinnan jälkeen oppilas siirtyy suoraan täyttämään nimitietoja ja aloittamaan tehtäviä.

Mikäli koulussa halutaan, että oppilaan tietoihin tallentuu MPASSID-kirjautumisen kautta saatava oppijaId, tulee oppilaan valita kohta “Kirjaudu MPASSID:llä tehtäviin” ennen “Aloita”-painikkeen painamista. Tällöin oppilas siirtyy ensiksi MPASSID:n palveluun kirjautumaan omilla tunnuksillaan ja salasanalla. Järjestelmä siirtää oppilaan automaattisesti takaisin Arvioon kirjautumisen jälkeen, ja välittää Arviolle samalla tiedon oppijaId:stä (muita MPASSID:n välittämiä tietoja ei käytetä eikä tallenneta). Vasta tämän jälkeen oppilas pääsee täyttämään nimitietonsa ja tekemään tehtäviä.

Mikäli oppilas on valinnut alussa väärän vaihtoehdon:

https://arvio.nmi.fi/logout osoitteeseen siirtyminen kirjaa oppilaan ulos järjestelmästä. Tämän jälkeen oppilas voi palata osoitteeseen https://arvio.nmi.fi/tehtavat ja aloittaa kirjautumisen uudelleen.

3. Tulosten tulkinta (kesto 33 min 19 s):

Scroll to Top