Usein kysytyt kysymykset

Tälle sivulle koostamme Digilukiseulan käyttöön liittyviä yleisimpiä kysymyksiä.

Tulosten tulkinta

  1. Jos järjestelmä ilmoittaa seulan tehtävien tuloksista oranssilla ympyrällä (jokin tehtävätulos 15 persentiiliä tai alle) poikkeuksellisen monen opiskelijan kohdalla, kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin:
  • Onko opiskelija käyttänyt ulkoista hiirtä vai laattahiirtä? Laattahiiren käyttö voi vääristää tuloksia negatiivisesti aikarajoitteisissa tehtävissä (Luksu, Etsi kirjoitusvirheet). Normiaineisto on kerätty ulkoista hiirtä käyttäen.
  • Onko opiskelija kaksikielinen tai S2-kielinen (suomi toisena kielenä)? Kielitausta saattaa vaikuttaa tuloksiin niitä heikentäen, jolloin tuloksia on syytä arvioida eri näkökulmasta (vrt. lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet).
  • Johtuuko järjestelmän ilmoitus Oikeiden sanojen sanelukirjoituksen tuloksesta? Katso tarkemmin tehtävien tulosten tulkinnasta käsikirjan luvusta viisi (Seulontatestistön tulosten tulkinta).
  • Tehtävien tuloksiin liittyvää tulkintaa tehtäessä on tärkeää tutustua käsikirjaan ja erityisesti lukea käsikirjan tehtäväkohtaiset tulosten tulkinnat (luku kaksi) sekä Seulontatestistön tulosten tulkinta -luku (luku viisi).

Arvio-palvelun käyttöliittymä

  1. Saanko usean koulun lisenssit saman käyttäjätunnuksen alle?
    • Yhdellä tunnuksella voi aktivoida vain yhden lisenssiavaimen.
    • Lisenssejä on mahdollista siirtää tunnukselta toiselle. Esimerkiksi rehtori voi rekisteröityä käyttäjäksi, aktivoida lisenssiavaimen ja laittaa sitten käyttäjätukeen(arvio-tuki@nmi.fi) sähköpostia, että tunnuksen alta halutaan siirtää x-määrä lisenssejä käyttäjälle xx.xx.@xx.fi
  2. Miksi järjestelmä tulostaa aina kaikki oppilastunnukset?
    • Tulostusnäkymässä on oletuksena valittuna kaikki käytössä olevat oppilastunnukset.
    • Yhden ryhmän saa valittua esimerkiksi siten, että kirjoittaa ryhmän nimen hakukenttään.
  3. Miksi kyselyä ei aina saa lähetettyä?
    • Kyselyn jokainen kohta on vaadittu kenttä, eli kaikkiin pitää vastata. Kun kyselyä yrittää lähettää, se hyppää siihen kohtaan, mikä on jäänyt vastaamatta.
  4. Mitä pitää tehdä, jos arvio lähtee kesken uudelleen alusta?
    • Oppilas on ilmeisesti klikannut vahingossa sivun uudelleen latausta. Uudelleen lataus ei ole kuitenkaan jostain syystä hakenut tietoa Arvio-palvelimelta, vaan välimuistista.
    • Palvelimelta lataamisen saa pakotettua painamalla näppäimistöstä “Ctrl+Shift+R” ja silloin arvion pitäisi jatkua sen tehtävän alusta, mikä oli kesken.
  5. Miksi oppilastunnukset eivät tulostu oikein vaikka käytän Chromea tai Firefoxia?
    • Tulostimen omat tulostusasetukset voivat aiheuttaa sen, että tunnuksia menee päällekäin.
    • Tulostimen asetuksia voi kokeilla vaihtaa, mutta helpommalla pääsee, kun vaihtaa tulostuksen esikatselusta millä tulostimella tulostetaan ja valitsee, että tulostetaan PDF-tiedosto. Sen jälkeen tulostetaan PDF-tiedosto tulostimella.
  6. Miten pääsee tekemään kyselyn uudelleen, jos tulos ei tallentunut?
    • Jos kyselyn tekeminen on jostain syystä keskeytynyt tai tulos ei ole tallentunut, ei siihen pääse takaisin, kun oppilastunnuksella kirjaudutuaan uudelleen.
    • Kyselyyn pääsee, kun oppilastunnuksella kirjautumisen jälkeen vaihtaa selaimen osoiteriville osoitteeksi: arvio.nmi.fi/questionnaire/1/
  7. Miksi en näe saman koulun toisen opettajan opiskelijoiden tuloksia?
    • Vain se käyttäjä, kuka on luonut opiskelijatunnukset, voi nähdä niiden opiskelijoiden tulokset