Aro, M., Huemer, S., Heikkilä, R., & Mönkkönen, V. (2011). Sujuva lukutaito suomalaislapsen haasteena. Psykologia, 46, 153 – 155.
Aro, M., & Lerkkanen, M.-K. (2019). Lukutaidon kehitys ja lukemisvaikeudet. In T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen, & T. Siiskonen (Eds.), Oppimisen vaikeudet (pp. 252-289). Jyväskylä, Finland: Niilo Mäki Instituutti.
Aro, T. (2002). Kummi1. Luetun ymmärtämisen teoriaa ja harjoituksia. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti.
Aro, T., Ahonniska-Assa, J., Aro, M., & Ahonen, T. (2019). Oppimisen vaikeuksien tunnistaminen ja arviointi. In T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen, & T. Siiskonen (Eds.), Oppimisen vaikeudet (pp. 40-65). Jyväskylä, Finland: Niilo Mäki Instituutti.
Aro, T., Eklund, K., Eloranta, A. K., Närhi, V., Korhonen, E., & Ahonen, T. (2019). Associations between childhood learning disabilities and adult-age mental health problems, lack of education, and unemployment. Journal of Learning Disabilities, 52(1), 71-83.
Eklund, K., Salmi., P., Polet, J., & Aro, M. (2013a). LukiMat – Oppimisen arviointi: Lukemisen ja kirjoittamisen tuen tarpeen tunnistamisen välineet 1. luokalle. Tekninen opas.
Eklund, K., Salmi., P., Polet, J., & Aro, M. (2013b). LukiMat – Oppimisen arviointi: Lukemisen ja kirjoittamisen tuen tarpeen tunnistamisen välineet 2. luokalle. Tekninen opas.
Eklund, K., Torppa, M., Aro, M., Leppänen, P. H., & Lyytinen, H. (2015). Literacy skill development of children with familial risk for dyslexia through grades 2, 3, and 8. Journal of Educational Psychology, 107(1), 126.
Eloranta, A.-K., Närhi, V., Eklund, K., Ahonen, T., & Aro, T. (2019). Resolving reading disability: Childhood predictors and adult-age outcomes. Dyslexia, 25 (1), 20-37.
Gellert, A. S. & Elbro, C. (2013). Cloze tests may be quick, but are they dirty? Development and preliminary validation of a cloze test of reading comprehension. Journal of Psychoeducational Assessment, 31(1), 16–28.
Heikkilä, R., Korpivaara, P., Kettunen, A., Nivala, A.-B., & Salmi, P.(valmisteilla). AKI – Luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmä alakoulun luokille 3-6. Yksilöllinen arviointi ja oppimisen seuranta. Niilo Mäki Instituutti.
Heikkilä, R. & Puttonen, J. (2021). Lukemisen ja kirjoittamisen arviointimenetelmiä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, LUKILOKI-hanke 2018-2019. Saatavilla osoitteessa https://www.nmi.fi/wp-content/uploads/2021/05/Lukemisen-ja-kirjoittamisen-arviointimenetelmia-4.pdf
Heikkilä, R., Puttonen, J. & Siiskonen, T. (2019). Virtaa ja välineitä luku- ja kirjoitustaidon arviointiin. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 29 (1), 54–62. Luettavissa https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/11/bulletin_1_2019_virtaa_ja_valineita.pdf. Ks. myös https://lukiloki.jyu.fi/2020/04/28/luku-ja-kirjoitustaitojen-arviointi-ja-tuen-suunnittelu/
Jordan, N. C., Hanich, L. B., & Kaplan, D. (2003). Arithmetic fact mastery in young children: A longitudinal investigation. Journal of Experimental Child Psychology, 85(2), 103-119.
Jordan, N. C., Hanich, L. B., & Kaplan, D. (2003). A longitudinal study of mathematical competencies in children with specific mathematics difficulties versus children with comorbid mathematics and reading difficulties. Child development, 74(3), 834-850.
Joutsenlahti, J., Silfverberg, H. & Räsänen, P.(toim.) (2018). Matematiikan opetus ja oppiminen. Niilo Mäki Instituutti.
Kajamies, A., Poskiparta, E., Annevirta, T., Dufva, M., & Vauras, M. (2003). YTTE. Luetun ja kuullun ymmärtämisen ja lukemisen sujuvuuden arviointi. Turun yliopisto, Oppimistutkimuksen keskus.
Kendeou, P., McMaster, K. L., & Christ, T. J. (2016). Reading comprehension: Core components and processes. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 3(1), 62-69.
Kinnunen, A.-M., Aro, M., Närhi, V., & Savolainen, H. (2021). Tukivastemallilla selkeyttä ja vaikuttavuutta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 31 (2), 106 – 115.
Koponen, T., Eklund, K., Heikkilä, R., Salminen, J., Fuchs, L., Fuchs, D., & Aro, M. (2020). Cognitive correlates of the covariance in reading and arithmetic fluency: Importance of serial retrieval fluency. Child Development, 91(4), 1063-1080.
Koponen, T., Mononen, R., Kumpulainen, T., & Puura, P. (2022). Selkis – Yhteenlaskua ymmärtämään. 2. uudistettu painos. Niilo Mäki Instituutti.
Koponen, T., Mononen, R., & Latva, T. (2013). Selkis! Vähennyslaskua ymmärtämään. Jyväskylä: NMI ja Onerva Mäen koulu
Koponen, T., Salminen, J., Aunio, P. & Polet, J. (2011). LukiMat – Oppimisen arviointi: Matematiikan tuen tarpeen tunnistamisen välineet 1. luokalle. Käyttäjän opas. Saatavilla osoitteessa http://www.lukimat.fi/lukimat-oppimisen-arviointi/materiaalit/ tuen-tarpeen-tunnistaminen/1lk/matematiikka/kayttajan-opas.
Koponen, T., Salminen, J., Aunio, P. & Polet, J. (2011).LukiMat – Oppimisen arviointi: Matematiikan tuen tarpeen tunnistamisen välineet 2. luokalle. Käyttäjän opas. Saatavilla osoitteessa http://www.lukimat.fi/lukimat-oppimisen-arviointi/materiaalit/ tuen-tarpeen-tunnistaminen/2lk/matematiikka/kayttajan-opas
Koponen, T., Salminen, J. & Sorvo, R. (2019). Matematiikan perustaitojen oppimisvaikeudet. Teoksessa Oppimisen vaikeudet.
Kultti-Lavikainen, N., Katajamäki, J., Aro, T., & Aro, M. (2007). KUMMI 5. Aikamatkalla – Sujuvan lukemisen ja oikeinkirjoittamisen harjoitusohjelma. Niilo Mäki Instituutti.
Lampinen, A., Ikäheimo, H., & Dräger, M. (2007). Mavalka – Matemaattisten valmiuksien kartoitus esikouluikäisille ja ekaluokkalaisille. Early Learning Oy.
Latvala, J. M., Koponen, T., Salmi, P., & Heikkilä, R. (2012). LukiMat-palvelu tukemassa lukemisen ja matematiikan taitojen oppimista ja oppimisen arviointia. NMI-Bulletin, 2, 36-53.
Lerkkanen, M.-K. & Torppa, M. (2019). Luetun ymmärtämisen vaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.) Oppimisen vaikeudet (s. 290–303). Niilo Mäki Instituutti.
Linacre, J. M. (2022). A User’s guide to Winsteps-ministep: Rasch-model computer programs. Program Manual 5.2.3. https://www.winsteps.com/winman/copyright.htm
LukiMat-palvelu: www.lukimat.fi
Opetushallitus (2014). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki: Opetushallitus.
Paananen, M., Pöyliö, H., Määttä, S., Hautala, J., Eklund, K., Kinnunen, M., … & Holopainen, L. (2019). DigiLukiseula–digitaalinen luku-ja kirjoitustaidon arviointimenetelmä nuorille ja aikuisille. Niilo Mäki Instituutti. Haettu osoitteesta https://digilukiseula.nmi.fi.
Paananen, M., Pöyliö, H., Määttä, S., & Holopainen, L. (2020). Digitaalisesti kiinni nuorten luku-ja oikeinkirjoitustaidon arviointiin toisella asteella. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti: NMI-bulletin, 30(3).
Perälä, M., Torppa, M., & Eklund, K. (2018). Lukivaikeuden kehitykselliset alaryhmät ja niiden vertailu kognitiivisissa taidoissa sekä toimintatavoissa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti: NMI-bulletin, 28(4).
Räsänen, P. (2004). RMAT – Laskutaidon testi 9–12 -vuotiaille. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti.
Räsänen, P. (2005). BANUCA—Lukukäsitteen ja laskutaidon hallinnan testi. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti.
Salmi, P., Eklund, K., Järvisalo, E., & Aro, M. (2011a). LukiMat – Oppimisen arviointi: Lukemisen ja kirjoittamisen tuen tarpeen tunnistamisen välineet 1. luokalle. Käyttäjän opas. Niilo Mäki Instituutti.
Salmi, P., Eklund, K., Järvisalo, E., & Aro, M. (2011b). LukiMat – Oppimisen arviointi: Lukemisen ja kirjoittamisen tuen tarpeen tunnistamisen välineet 2. luokalle. Käyttäjän opas. Niilo Mäki Instituutti.
Salmi, P., Huemer, S., Heikkilä, R., & Aro, M. (2013). KUMMI 10. Tavoitteena sujuva lukutaito – Teoriaa ja harjoituksia. Niilo Mäki Instituutti.
Salmi, P., Järvisalo, E., Eklund, K., Polet, J. & Aro, M. (2011). LukiMat – Oppimisen arviointi: Lukemisen ja kirjoittamisen oppimisen seurannan välineet. Käsikirja. Niilo Mäki Instituutti.
Tilastokeskus (4.7.2022). Oppimisen tuki 2011–2021. https://stat.fi/tilasto/erop
Torppa, M., Eklund, K., van Bergen, E., & Lyytinen, H. (2015). Late-emerging and resolving dyslexia: A follow-up study from age 3 to 14. Journal of Abnormal Child Psychology, 43(7), 1389-1401.
van Luit, J. E. H., Van de Rijt, B. A. M., & Aunio, P. (2006). Lukukäsitetesti. Psykologien Kustannus Oy, Helsinki.
Vauras, M. (2003). SUhAus – Seikkailu Uhka Autiosaarella. Luetun ymmärtämisen kehittäminen. Turun Yliopisto: Oppimistutkimuksen keskus.
Vauras, M., Kajamies, A., Kinnunen, R. & Kiiski-Mäki, H. (2007) Ymmärtävä lukeminen ja tuottava kirjoittaminen. Teoksessa T. Aro, T. Siiskonen & T. Ahonen (toim.), Ymmärsinkö oikein? Kielelliset vaikeudet nuoruusiässä (s. 135-155). Juva: PS-kustannus